Geschiedenis

De geschiedenis van de trekkertrek in Nieuw Vennep.

Eerst nog even een korte terugblik op wat het AJK Haarlemmermeer deed voordat we begonnen met de trekkertrek. Dat was voornamelijk de jaarlijkse ploeg wedstrijden, wat elk jaar op een ander perceel in de polder werd gehouden. Onder andere in de buurt van Hoofddorp op het land van boerderij Beukenhorst aan de Rijnlanderweg waar nu kantoren staan , op het land van van der Maarl waar nu de wijk Toolenburg op staat , en op het land van Roos waar nu de Toolenburg plas ligt en ook op boerderij de President wat nu industrie terrein is en op het land van Sol wat nu de taxibaan voor de vijfde baan van Schiphol is. Maar ook bij Nieuw-Vennep bij Suidgeest wat nu industrieterrein is en bij Reier Groenveld waar nu huizen staan. Het provinciale kampioenschap vond plaats op de Spieringweg wat nu het voormalig Floriade terrein is. Zo zie je ook wel dat er al een hoop land is verdwenen in de polder.

En nu dan over trekkertrek Het is allemaal begonnen in 1995, Paul Munsterman vond het wel tijd voor een nieuwe uitdaging naast de ploegwedstrijden, en de trekkerbehendigheid, die toen plaats vonden op het ijsbaan terrein in nieuw vennep, wat overigens ook al door paul nieuw leven was ingeblazen.

Het was dus vrijdag 5 mei 1995 met medewerking van de Oranjevereniging voor de vergunningen, de PJG voor de catering,  de Vicon (tegenwoordig Kverneland Group Nieuw-Vennep waar de wedstrijd gehouden werd) en ook Cebeco Mechanisatie (nu Mechanisatie Haarlemmermeer), Profile tyre center ABO en de Groot Verschuur Olie voor de sponsoring.

Na een fikse opruim beurt van het  terrein konden we aan de slag, het eerste  jaar werd  gekozen om samen te gaan werken met de NTTO (Nederlandse Truck en Tractorpulling Organisatie) met  1 sleepwagen, 5  gewicht classes namelijk 2400, 3400, 4400, 5700, 8500 KG en 58 deelnemers begonnen we het avontuur omdat het eerste jaar was met wat aanloop problemen en toch wel veel deelnemers voor 1 wagen heeft niet iedereen twee keer voor de kar gestaan maar het was zeker een geslaagde dag.

Wegens groot succes het eerste jaar (Paul is onder tussen voorzitter geworden) werd tweede jaar trekkertrek gestart met 2 sleepwagens om de 74 deelnemers te verwerken en zo dus ook iedereen 2 keer voor de kar kan staan het was weer een mooie dag, de trekker behendigheid dat jaar is verhuist naar het terrein voor de Bolle Olifant en op 30 april.

1997 we starten met 89 deelnemers de gewichts klasses zijn verandert in 2500, 3500, 4500, 5500, 6500, 8500 KG en wederom starten we met 2 sleepwagen en om de dag nog een beetje te verfraaien werd er een demonstratie gegeven met autotrek wat soms wel erg snel ging voor onze standaard  sleepwagens.

In 1998 wordt er gestart met 3 sleepwagens 2 voor de tractoren en een voor de autotrek die dit jaar een volledige competitie rijden er doen dat jaar 92 deelnemers mee.

En nog steeds op het Vicon Kverneland terrein word voor de vijfde keer trekker trek  gehouden met 97 deelnemers en de auto trek is ook weer aanwezig het was een warme en geslaagde dag.

2000 met wederom de autotrek en weer twee sleepwagens voor de tractoren 96 deelnemers en de introductie van de 11 tons klasse waar we 4 deelnemers voor hadden maar het was ook het jaar van vrijdag regen, baan afdekken, zaterdagmorgen 6 uur met een weer bericht van regen,toch besloten om door te gaan het werd toch een mooie dag ondanks een beetje regen, zondag de opruimdag de hele dag regende en waaide het hard de feest tent was  over een trekker heen gewaaid en afdekzijl en de banden vol met water, het werd een dag om nooit te vergeten!

In  2001 is er geen trekker trek dat was het gevolg van de MKZ uitbraak maar een jaar verder gaan we gewoon weer aan de gang met 104 deelnemers en nu voor het eerst ook het spectaculaire  truck pulling. Dit was tevens ons laatste jaar op het Vicon Kverneland terrein dit i.v.m. de aanleg van een spuiten testbaan.

Dus  samen met de gemeente Haarlemmermeer op zoek naar een ander terrein en dat werd gevonden aan de Oosterdreef tussen twee bomen rijen in op een paar honderd meter van de oude locatie  maar hier zat wel weer een hoop werk aan vast een bomen rij rooien en een hoogte verschil van een halve meter weg werken, het werk was niet voor niets want er kwamen maar liefst 121 tractoren op dagen in dat jaar (2003)

2004 de Spoorlaan (de weg langs het spoor)  is door getrokken naar de Venneperweg hier door is de baan van vorig jaar niet lang genoeg meer(aan de ene kant puin en de andere kant de weg) en we verhuizen naar de andere kant van de bomen rij waar we alle ruimte hebben, en om de boel een beetje op te leuken de gardenpullers uitgenodigd, dat zijn dus heel erg opgevoerde grasmaaiers het was een pracht om te zien. We hadden 117 deelnemers.

En ook weer in 2005 de gardenpullers en 113 deelnemers met tractoren.

2006 vol goede moed gaan we van start met wel 3 sleepwagens de gardenpullers weer uitgenodigd, en nieuwe klassen namelijk de Old stock, hobby sport 5500 en 6500 KG, supersport 6500 KG, er komen weer vrachtwagen en specials in totaal bijna 180 tractoren ingeschreven,een hele echte tribune gesponsord door John v zanten dat belooft wat!!!

MAAR toen we om 5.45  aankwamen was het nog droog maar even later tijdens de inschrijving begon het  zachtjes te regenen wat steeds harder ging het werd pas weer droog om een uur of 11, om een uur of 12 trokken de wolken  weg, met een grote bulldozer van Ad Wijnhout de bovenste baggerlaag verwijderd en konden we er toch nog een wedstrijd van maken. Er waren al wat deelnemers weg, de meeste speciale tractoren waren niet gekomen, maar de meeste deelnemers stonden lekker koffie te drinken, friet en frikandellen te eten in de tent en de stemming zat er goed in. En na de middag even een keertje voor de kar, de meeste deelnemers vonden het prima zo!

En weer 2 classes er bij in 2007, de hobby sport 3500 en 4500KG en in totaal 172 deelnemers

En jawel in 2008 weer een klasse erbij. De vrouwen klasse er werd gereden met een Claas tractor van Gebr Heemskerk en een New Holland van G.C Thomas in totaal deden er 11 meiden mee die op alle twee de tractoren voor de sleepwagen mochten, dat was wel geinig.

En ook nog in  3500 KG klasse alle Ford 5000 uit de Haarlemmermeer gevraagd en dat waren er 7 die tegen elkaar mochten opnemen.

Ook hadden we FTF vrachtwagen club met een hele rij wel heel speciale vrachtwagens waar er ook nog een stuk of 10 voor de sleepwagen hebben gestaan

In 2009 komt er weer wat nieuws bij de Venneper hobbysport 3500 KG klasse omdat er steeds meer enthousiaste buurtgenoten in de winter een trekker willen uitproberen met een andere turbo uitlaat en nog veel meer,wat overigens streng geheim worden gehouden om dan tijdens de trekker trek met een grote rookwolk langs te komen! Altijd goed.

En voor speciaal ons duo Avis de Jong hebben we de 7 ton Two Wheel Drive in het leven geroepen, waar vooral diverse oudere Amerikaanse tractoren in deelnemen, kunnen ze nog meer bekers winnen…

En dan al weer voor de vijftiende keer met dit jaar voor de jeugd traptrekkertrek en hooi vork hangen wat een groot succes was. De hele middag stonden er langen rijen en op de baan ging alles weer vanzelf, en Paul heeft het helemaal voor elkaar. Het evenement is mega groot gegroeid in 15 jaar, en Paul heeft op de dag nog nooit zo weinig gedaan (zo soepeltjes verliep de dag……)

Maar 15 jaar trekkertrek had nooit zo mooi geworden zonder al onze vrijwilligers en onze vele sponsoren die ons trekkertrek boekje verfraaien en de trekkertrek financieel steunen. Zonder deze steun kan een evenement van deze omvang niet georganiseerd worden.

En met name willen we daar bij noemen onze 5 hoofd sponsors van de afgelopen 15 jaar, die  nu allemaal 3  keer hoofdsponsor zijn geweest: Mechanisatie Haarlemmermeer b.v. , Mechanisatiebedrijf de Jong , Gebr. Heemskerk, Fa. Groenewoud en Voets. En ook nog dank aan Profyle tyrecenter ABO waar we al 15 jaar onze bandjes konden oppompen hier voor onze dank en niet te vergeten de subsponsors autobedrijf Hoeke en autobedrijf Wiersema en van Wouwe

En nogmaals dank aan alle vrijwilligers en sponsoren.